Vem har åtkomst till användare och teams?
- Användare med behörigheten användare och team kan se och redigera inställningarna
Öppna upp inställningarna för användare och team
- Klicka på välj din organisation och expandera listan användarkonton
Användare
-
Först och främst behöver du ha licenser tillgängliga. Om du har 0 tillgängliga behöver du först köpa fler innan du kan skapa en ny
För att skapa en ny användare:- Klicka på
- Lägg till användar-ID (E-post / Mobilnummer)
- Fyll i personlig info
- Fyll i extra information (frivilligt)
- Välj licenstyp
- Välj mobil & fastnätsnummer (Om mex)
- Kopiera mobilnumret
- Klicka på bredvid fastnätsnumret
- Klista in mobilnumret under Kopplat nummer och klicka på spara
- Välj ytterligare visningsnummer (t.ex. gruppnummer) och standardinställning för landsnummerprefix
- Tilldela eventuella roller till användaren, när du gör det kan du under "Behörigheter via roller" se vilka behörigheter som är kopplade till valda roller
- Lägg till team (kommer automatiskt om ni har team knutna till roller)
- Välj standardspråk
- Ändra tidzon om det behövs
- I toppen, du kan nu välja att skapa och bjuda in användaren direkt (default) eller toggla av så hamnar användaren i listan bland förberedda användare
- Klicka på Skapa
Användar-ID används som ID för inloggning, återställning av lösenord, etc.
-
För att redigera eller ta bort en användare, välj rätt användare i listan och expandera
För att redigera:- Gör dina ändringar
- Klicka på spara
- Scrolla längst ner
- Klicka på ta bort användare
- Klicka på ja
Det här går inte att ångra. Om du tar bort en användare går det inte att återställa den.
-
Om du har skapat en användare och valt att inte skicka en inbjudan direkt hittar du den här. För att aktivera och skicka inbjudan:
- Expandera listan skicka inbjudningar
- Välj alla eller en eller flera specifika användare
- Klicka på skicka
-
Exporten görs i Excel-format, och ni har möjlighet att välja mellan att exportera antingen aktiva användare, förberedda användare eller båda. I exportfilen kommer ni att få all den information som finns om användarna.
- Klicka på
- Klicka på för att exportera användare
- Toggla för att inkludera aktiva användare i exporten
- Toggla för att inkludera förberedda användare i exporten
Team
Här inne kan du skapa nya och redigera befintliga team
-
Ett team är vanligtvis en avdelning och det är här du bör samla avdelningsspecifika kanaler
Du kan skapa ett team härifrån eller via startsidan via den här guiden- Klicka på
- Namnge teamet
- Välj vilka användare som ska vara med i teamet
- Klicka på skapa
-
För att redigera ett befintligt team så expanderar du det ur listan . Då kan du bland annat:
- Byta namn på teamet
- Ändra teamets avatar genom att klicka på
- Välj vilka roller som automatiskt ska bli en del av teamet
- Se publika och privata kanaler i teamet
- Skapa nya kanaler
- Lägga till fler medlemmar i teamet
-
Ett inaktiverat team kommer inte synas för användare. Det går att aktivera det efter att du inaktiverat det. För att inaktivera:
- Expandera teamet du vill inaktivera
- Längst ner, bocka i inaktiverad
- Klicka på spara
Roller & behörigheter
-
En roll är behörigheter du kan addera till användare för att göra saker lite enklare. Om du till exempel skapar en roll som heter administratör för telefoni och tilldelar rätt behörigheter kan du sen enkelt ge en ny användare den rollen istället för att manuellt klicka i vad hen ska ha tillgång till. Samma sak kan appliceras på team, då kommer användaren med rollen automatiskt lägga till i valda team med tillhörande kanaler.
För att skapa en ny roll:- Klicka på
- Namnge den, t.ex. administratör för telefoni
- Tilldela behörigheter
- Välj att tilldela team till rollen, på så sätt får användaren tillgång till teamet och dess kanaler direkt
- Välj team-behörigheter (om du tilldelar ett team i steg 4)
- Tilldela rollen till användare
- Klicka skapa
-
Du kan enkelt redigera befintliga rollen, följ dessa steg:
- Expandera rollen du vill ändra
- Gör dina ändringar
- Klicka på spara
- Expandera rollen du vill ta bort
- Längst ner, klicka ta bort
- Klicka ja
Om du tar bort en roll kommer det påverka alla som har rollen tilldelad. Kopplade team etc kommer att försvinna
-
Vi rekommenderar att jobba med roller. Med det sagt finns det andra sätt att tilldela behörigheter till användare. (Om du inte jobbar med roller)
För att tilldela grundbehörigheter:- Expandera listan behörigheter
- Välj behörigheter
- Klicka spara
Vi rekommenderar att du jobbar med rollen. På så sätt blir det enklare att mass-editera och ge flera användare samma behörigheter.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.